Gramatica e mama la toţi


Charlie_Chaplin

Sinceră să fiu, eu am o problemă cu copiii, dar nu cu toţi, numai cu copii ăia care n-au fost articulaţi la timp. De fapt, nici cu ei n-am nimic, ci cu mămicile şi tăticii lor care violează limba română, individual sau în grup, dar au pretenţii ca odraslele lor să fie eminente la şcoală. De fapt, copiii sunt de nota zece, evident, de vină sunt doar troglodiţii ăia de profesori, care le caută nod în papură! Da, chiar aşa, oare ce-or avea cu bieţii copilaşi, când înşişi ei, părinţii, le verifică temele zi de zi? Pentru exemplificare, iată o mică selecţie de pe nişte site-uri pe unde se critică nivelul jalnic la care a ajuns învăţământul românesc:

Copii mei, sânt foarte conştincioşi, nu î-mi fac probleme, dar mai mereu î-mi ia note mici şi nu ştiu de ce, doar eu personal, ca şi părinte, î-i ajut la lecţii. Toate referatele le ieau de pe internet. Cred că diriginta î-i nedreptăţeşte fincă nui dau niciodată nimic, nici de ziua ei, nici de 8 martie.”

Imediat vine şi răspunsul:

V.G., copiii tăi nu iau decât note mici fiindcă sunt la fel de agramaţi ca tine, cretino din născare!”

Apar şi avocaţii apărării:

De ce sânte-ţi rău-voitor? Nu mai scriţi injuri! Doamna are dreptate, profesorii sânt doar după şpagă. Le dă note mici ca să facă meditaţii cu ei. Ca să nu mai zic că copii sânt chinuiţi cu lecţii multe şi nefolositoare, în loc să înveţe o meserie.”

Rău-voitorul nu se lasă:

Băi… Gogule, şi ca să înveţi o meserie trebuie să ştii să citeşti şi să scrii, bă, că de-aia căraţi toţi curentu’ cu găleata şi-o mierliţi pe capete!”

Domnule eşti mai veninos ca o viperă dute de aici că noi nu ne permitem săţi răspundem sântem oameni cu educaţie!”

Postacul rău-voitor se dă bătut:

Bă, stau şi eu şi mă întreb cum naiba de v-aţi adunat toţi aici, prostia pute şi-aţi venit după miros? Sau v-aţi reprodus aici, pe site-ul ăsta?! Sunteţi cazuri pierdute cu toţii, să mor dacă nu! Plec de-aici până nu mă molipsesc. Un singur sfat vă dau: nu mai faceţi copii! Pe limba voastră, copi.”

Odată cu el, am tulit-o şi eu… pe facebook, acest vast areal cultural şi civilizator, ca să-mi revin. Am trecut repede peste postarea lui Pleşu din Dilema veche, nu de alta, da’ eu n-am dileme şi, în plus, nu-mi place să citesc mult, prefer pozele. Şi pentru că facebook-ul e şi un bun formator de opinii, întâi am dat like unei melodii în care unii o ţineau una şi bună că Dumnezeu preferă lemnul şi spaţiile mici, după aia le-am dat like şi ălora care erau împotriva acestei melodii. Cinci minute mai târziu, le-am dat like unora care erau doar împotriva lui Dumnezeu şi pe urmă am postat un citat din Arsenie Boca. Că tot vorbeam de incultură, domnule, citatele astea sunt un adevărat izvor de înţelepciune, mană cerească pentru minte şi suflet. Ca atare, am şi postat vreo cinci pe bandă rulantă: “Tu şti că prietenia e brătzară de aur?” “Uneori oferim dragoste şi bunătate, celor kare nu meritau decât indiferentză”, “Puneţi o dorinţă şi distribuie poza dacă nu vrei să mori de tânăr”, “Dacă nu poţi să uimeşti lumea cu inteligenţa ta, zăpăceştei cu tâmpeniile tale!” şi “O zi în care nu ai râs, este o zi pierdută”. Ca să vezi, dom’le, ăsta-i mottoul blogului meu, şi eu am omis să pun virgula!

De-aia mă şi mir de copiii ăştia că au probleme la şcoală, când în mediul virtual au atâtea modele de urmat… Părinţii lor ar trebui să nu le mai limiteze accesul la internet la doar 8 ore pe zi, că uite câte chestii folositoare pot învăţa de pe facebook! Numai citatele astea profunde dacă le parcurgi, şi înveţi să scrii corect. Sau se zice să scri? Fir-ar ea să fie de gramatică, ce ne mai scoate peri albi! Uite afurisitul asta de i, aşa mic şi prăpădit, cum îţi dă de furcă şi-ţi strică toate socotelile! Aveţi impresia că nu contează? Ba contează al naibii! Până la urmă (să mă scuze pudibonzii!), e mai bine să fi futut decât să fii futut!

 

P.S. Tocmai de aceea, vă recomand călduros următorul link: https://dexonline.ro/articol/0._Principalele_norme_ortografice

Sursa foto: Mă îndoiesc că are curajul cineva să o revendice… 😀

 

72 de comentarii

  1. Jos pălăria, C.C.
    Mămica aceasta, care poartă numele „Gramatică”, e cam bătrână săraca şi nu o mai bagă nimeni în seamă. Aceşti părinţi care promovează analfabetismul se înmulţesc precum iepurii. Vorba aceea: „Prost să fii, noroc să ai”. Dar ce să facem când proştii sunt la conducere şi nimeni nu ne bagă în seamă? Ţipăm şi noi cât putem şi, din păcate, nimeni nu ne mai aude. Iar pumnii ne sunt plini de vânătăi de cât de mult am dat cu dânşii în masă.
    MAMA PROŞTILOR E MEREU GRAVIDĂ… Să îi pună cineva o piedică, vă rog! 🙂

    Apreciat de 2 persoane

  2. Am observat ceva – pe măsură ce îşi fâlfâie timpul aripile neobosite şi evoluăm din punct de vedere soft şi hard (nemaivorbind de alte x domenii), legătura invizibilă cu gramatica limbii române devine invizibilă la propriu. Motiv pentru care se scrie după urechea fiecaruia, mulți dintre împricinați fiind chiar ofensați dacă îndrăzneşti să îi tragi – bine intentionat fiind, fără vreo urmă de ironie – de mânecuțe. În ritmul ăsta, peste 10 ani se va discuta despre gramatica limbii române ca despre Zona 51. Trist.

    Apreciat de 4 persoane

  3. Pe cât de amuzant e textul, pe atât de tristă concluzia.
    Interesant e faptul că tocmai ăştia care au copii incompleţi (a se citi copi) sau la ofertă (a se citi copiiii, să avem de unde tăia la nevoie) sunt şi cei care te muşcă cel mai tare când scapi o literă dintr-un cuvânt, pe modelul „învăţă să scri fraer-o. Se scrie alfabet nu alfbet”. Ai observat fenomenul? 😀
    În altă ordine de idei, eu sunt fan Taxi dar sunt şi fanul celor care i-au înjurat. Sunt fan citate Arsenie Boca dar şi al celor care nu-s fanii lui. Acestea fiind spuse… îmi dai un like? 😀

    Apreciat de 4 persoane

    • Tie-ti dau like neconditionat, stii bine! 🙂
      Am observat, cum nu… Sunt destui dobitoci din astia care sufera de suficienta (sau, cum ar zice ei, autosuficienta) si abia asteapta sa te prinda la cotitura. Sincer, eu chiar apreciez cand ma corecteaza cineva, dar ma scot din sarite aia care o fac cu satisfactie. De obicei, sunt foarte atenta si la ce scriu, si la ce vorbesc, dar daca cineva foloseste un cuvant pe care nu-l stiu sau il pronunta altfel, nu ma arunc sa-l corectez, am bunul-simt sa verific inainte, fiindca e posibil sa n-am dreptate. Am avut surpriza candva sa aflu ca, de exemplu, corect e dragile mele, si nu dragele mele, asadar… 🙂

      Apreciază

  4. Unul din cele mai interesante articole citite pe-aici Și adevărate! Mă mir cum de nu au început „inteligentele ” astea care circulă aiurea pe aceste site-uri încercând să pară dracu știe ce persoane ddezvoltate intelectual când defapt unele chiar ar trebui să deschidă un abecedar .Bine ,exagerez puțin dar un strop de adevăr există .

    Apreciat de 1 persoană

      • Eu tind sa cred ca mesajul a ajuns si la cealalta categorie ,insa poate ca macar bunul simt il au si s-au simtit ,hotarandu-se sa se ”retraga” usor . Ahah ,cred ca visez cu ochii deschisi ,dar macar suna mai frumos decat cea ce ne rezerva realitatea !:))

        Apreciat de 1 persoană

  5. „Gramatica e mama la toti”, dar „la uni” e mama vitrega si, atunci, „trebe” sa stea cat mai departe de ea… ca dauneaza grav sanatatii! Virgula intre subiect sau propozitie subiectiva si predicat??? E o chestie de maaare finete pe langa alte „nenorociri”. Nu cumva si Charlie Chaplin rade de virgula aia de langa el?!, sau poate e doar „un caca de musca”… 😀

    Apreciat de 1 persoană

  6. Fara „comentari”. Pe langa aceste lucruri, eu mai am o „dambla”. Probabil Oana stie. 🙂 Nu pretind ca sunt cel mai bun in ceea ce priveste gramatica „limbi” romane, dar in ziua de azi se scrie cam asa: cf – ce faci sau bn – bine . Deci… Poate gresesc. Corectati-ma fara nicio ezitare; accept criticile.

    Apreciat de 1 persoană

  7. Of! Cu ce s-ă ncep! Acum dacă vin-e vrun inginer pe aicii pe la tine pe bloc, sau blog, nu m-ai ştiu cum se scriie, deci, dacă vin-e un inginer pe aicii şi m-ai face o greşeal de ortopedie, o să âl mănânci cu fulgi lui cu tot, o să âl taxizi de tot, dacă o să s-e sperie şi nu o să m-ai comente-ze pe blocul tău? Întreb şi eu?

    Apreciat de 3 persoane

  8. Cei care vorbesc si scriu asa ii privesc ca pe un soi de ” invadatori” care au navalit peste neamul nostru si care, din rasputeri, incearca sa ne domine. Departe de mine orice gind xenofob! Sint ” cocalarii” limbii si culturii romane, pe care doar efortul unit al tuturor celor care ne respectam stramosii ii pot pune la periferia societatii, acolo unde le e locul! Nu doar zimbetele noastre” a paguba” sau explicatiile noastre la scoala pot indreptata nu niste greseli, ci o mentalitate. Progeniturile se duc acasa si tot pe ” limba ” lor vorbesc. E sarcina tuturor mai” alfabetizati” sa punem lucrurile la punct. Nu credeti?

    Apreciat de 1 persoană

  9. „Io ti-asi sugera sa nu mai bati cimpi sa ara-ti ce dasteapta esti tu si ce inperfecti sant ceilanti. Daca nu i-ti convine e treaba ta”. Am citato pa una Andra, o furioasa care sa ratacit m-ai demult la tine pa bloc, da’ recunosc ca miam adus aportu si io. Sa poate domne sa-va lua-ti de copi nevinovatii si de mamelele lor gravide?! 😀 Oana, io ma-m glumit, dar sa sti ca daca indrasneste care-va sa sa i-a da tine, are daface cu mine… Si mie nu mia-i scris nici o data I ❤ iu!

    Apreciat de 1 persoană

  10. Aşa este cu likeurile?
    Si eu care eram convins că…
    No, nu-i bai.
    Nu arunc cu pietre, mai ales cele pentru care muncesc de-mi sar ochii, că nu mai sînt convins că scriu corect.
    Cred că la virgule mă cam încurc.
    La prescurtări- la locul de muncă- comentez.
    Eu zic „multumesc!” şi mi se răspunde: cuplă!
    Am explicat unora că cupla este o chestie mecanică şi e utilizată la camioane.
    Vine cîte o fetiţa şi-mi urează: poftă! în pauza de masă.
    Cum să-i spun că poftă aş avea, dar n-o să-mi spună că-s pedofil?Avînd în vedere că are 22-ăsta-i număr de casă, nu vîrstă.
    Clar, nu mă aliniez la nou.

    Apreciat de 2 persoane

    • Asa e cu like-urile la unii… Eu nu dau niciodata like la poze doar din prietenie sau fara sa fi citit textul in-te-gral. Niciodata! 🙂
      Toti gresim, inclusiv eu, si n-am zis „inclusiv” din infatuare, ci fiindca eu sunt de meserie. Pe de alta parte, mai fac si exceptii… Era un blogger pe-aici (ninulescu, daca nu ma insel) pe care-l citeam in mod regulat (n-am vazut sa mai fi scris), in pofida faptului ca textele lui sufereau puternic la capitolul gramatica. Viata lui poate face oricand subiectul unui roman, si n-a fost deloc una buna… Faptul ca a invatat sa scrie si sa citeasca prin spitale, cand s-a indurat cate cineva de el, e de admirat, la fel si faptul ca nu se lasa. Cu toate astea, omul ala are un umor fabulos, fa-bu-los, asa ca pentru mine a contat mai putin cum scria. 🙂
      Ahahahaaa, „cupla” am auzit si eu la ai mei. Se mai zice si „spor” (si-atat), iar la final de saptamana, „weekend!”
      Cat despre „pofta”, eu ma feresc sa mai urez ceva cuiva din ziua in care am riscat un „pofta buna!”, iar colegul care era la masa mi-a raspuns: „Hai, hai, Oana, vezi de drum!” 😀
      P.S. Incep sa fiu invidioasa pe voi, sa stii. De la o vreme, lumea nu ma mai intreaba daca am mai scris, ci daca mi-a mai raspuns cineva ceva, ca cica raspunsurile sunt scurte, concise si extrem de amuzante… 🙂

      Apreciat de 2 persoane

  11. Dar de ce sunteti suparati pe „dimi” si nu pe „gradi” . Mie imi vine (sau ca sa fie in ton i-mi vine ) sa imi iau campii cand aud ca „mergem la gradi”… In alta ordine de idei, intelesesem ca in Finlanda se va renunta la materia Caligrafie, nu la scrisul de mana. Nu cred ca in Franta se va renunta la accente, ei sunt pastratori de felul lor. Este bine ca ne pastram umorul, eu cateodata am impresia ca sunt total depasita in materie de exprimare.

    Apreciat de 2 persoane

    • Ioana, eu stiu ce sa zic? Scrisul de mana s-a invatat dintotdeauna la orele de caligrafie. Cum o sa-i invete sa scrie? Urat si cu litere de tipar? 😀 Se pare ca, la ei (si nu numai), acum caligrafie inseamna abilitate de tastare, fiindca asa se va numi materia.
      De asta cu „gradi” am uitat, recunosc, dar am o scuza, copiii prietenilor mei merg deja la „facu”.
      Depasiti in exprimare devenim cu totii, de la o zi la alta, deci… bun venit in club! Prima materie de studiu va fi limba messengereza. 😀

      Apreciat de 1 persoană

  12. Ma gândeam sa nu fim rai cu cei certați cu gramatica, ca uite ce greu ne este noua sa scriem greșit. La fel cum e pentru ei sa scrie corect.
    P.S. Am incercat, in privat, sa scriu cu greșeli si tare m-am chinuit.

    Apreciat de 1 persoană

  13. Mare pacoste si gramatica asta, „cumplit mestesug de tampenie”, ca sa citez din clasici! 🙂
    Si ce ne tot cramponam atata de-o cratima! Daca nu se aude, de ce e musai sa se vada?Ce, tu, cand vorbesti, scoti limba din gura, ca sa se deduca ca-i o cratima?Cursiv vorbesti, cursiv scrii! 🙂 E adevarat ca unii folosesc din „cursiv” numai primele trei litere…

    Apreciat de 2 persoane

  14. Eu sunt într-un grup numit „Tu-i mama ei de limba română” pe Facebook, să vezi acolo exemple de analfabeţi. Oricât de frumos le vorbeşti analfabetilor încercând să le corectezi greşelile, te vei trezi ca tu eşti doar un nesimţit care se crede „dăştept” şi gloata de analfabeţi îţi sare în cap. Am mai spus-o şi o repet,analfabetismul e o modă… dacă nu t3 da-i cu iei t3 3csclwd.

    Apreciat de 2 persoane

  15. Ca sa supralicitez, as adauga ca multi/multe dintre aceste persoane ce fac obiectul articolului blogului, pleaca pe anumite perioade la munca prin strainatate. De acolo incep sa scrie diverse comentarii si insemnari pe paginile internetului. Insa nu in limba romana in forma lor ,,personalizata”, ci in italiana, spaniola sau engleza! Atunci sa te tii bine! 🙂

    Apreciază

  16. Sa vezi ce interesant e cand acesti oameni cu o gramatica atat de personala pleaca prin strainatate pe la cules capsuni, iar dupa 2 luni de stat acolo incep sa posteze pe diferite site-uri note si comentarii in limba spaniola! Atunci sa te tii bine! 🙂

    Apreciat de 1 persoană

  17. Eh, eu am o boala nebuna pe aia care se cred simandicosi si foarte educati, ca deh, au trecut prin facultate (ca rata prin apa, oricum), si vorbesc si scriu cu „Vroiam sa-ti multumesc” si „datorita inundatiilor” si „am decat 3 mere”, „bluza care am cumparat-o” etc. Analfabetismul cred ca este „trendy” – sau „cool”. Oricum, ei, astia de care zic eu, sunt niste munti de snobism… si se si cred buricul pamantului… Mor de nervi cand aud intonatia aia miorlaita, foarte afectata, de zana falsa, zicandu-mi in telefon „Vroiam sa-ti multumesc….” Cine sa-i spuna si ei ca vb „a vroi” nu exista, si ca are doua verbe din care sa aleaga – a vrea si a voi. Dar probabil ca academia va reglementa si astea dupa majoritatea vorbitorilor, ca n-ar fi prima data cand ar modifica – mult mai usor sa-i inveti p-aia care stiu sa invete si care oricum sunt mai putini… Bafta si rabdare multa – si voua si mie!

    Apreciat de 1 persoană

    • Câtă dreptate ai, Raluca… Și eu bănuiesc că o să apară schimbări curând, doar trăim în țara lui „ca și”. Mă aștept, așadar, ca troglodiții ăștia să repurteze succesuri pe toată linia. 😃
      Ia să vedem:
      Voiam sau vream – nu vroiam
      Noi făcuserăm, merseserăm etc. – nu noi făcusem, mersesem
      Ca profesor/în calitate de profesor – nu ca și profesor
      Datorită ție am bani/Din cauza ta mi-am rupt piciorul
      Cartea pe care mi-am luat-o – nu care mi-am luat-o
      Am doar un leu – nu am decât un leu
      Copil, copii, copiii/ Copiii proprii, propriii copii
      Fii bun!/ Nu fi rău! (imperativul negativ are un singur i)
      Chiuvetă, nu ghiuvetă
      Grizonant, nu grizonat
      Repercusiune, nu repercursiune…

      Și mai băgați și voi, că scriu de pe mobil. 😃
      Mulțumim, Raluca!

      Apreciază

    • De când am fost gratulată cu „bine că ești tu deșteaptă”, mi-a trecut, îmi văd de ale mele… 😃 De fapt, chiar sunt, măcar am inteligența să-mi recunosc greșelile și să admit că sunt alții mult mai deștepți ca mine. Ca să nu mai zic că și de la proști ai uneori de învățat. 😃

      Apreciază

      • Nasol! Adevarul e ca si eu am facut gramatica ultima data in clasa a VIII-a (adica acum aproape 15 ani) si sincer de multe ori am si eu dubii atunci cand scriu ceva pentru ca nefolosind am uitat sau auzind tot timpul in jur gresit mi-am insusit. Mi-ar placea sa am un „grammar nazi” care sa ma traga de maneca si, de ce nu, sa imi explice unde si ce am gresit.

        Apreciat de 1 persoană

  18. nici eu nu stapanesc gramatica (si nu doar asta…). Dar invat cu copilul, invat impreuna. Pana la urma, copilul urmeaza nu doar vointa si rezultatul parintilor ci si procedura, pasii, experienta, modul etc. Astfel invatam impreuna limbi straine (nu platesc ‘meditatii’ ), la teme prima data imi explica ea ce a facut la scoala si ce a inteles, si apoi ii corectez tema. Da, deseori eu sunt diferita de metoda doamnei, dar sa nu uitam ca eu am facut scoala pe vremea plumbuitului, nu as vrea copilul sa urmeze metoda comunista atat timp cat doamna la scoala are alta metoda ….

    Apreciat de 1 persoană

  19. Bine zis! Draga mea, daca ar gandi mai multi ca tine, s-ar schimba situatia, dar din pacate…. Probabil, daca as fi avut un copil, as fi procedat la fel si nu mi-ar fi fost jena nici sa ma recunosc depasita sau sa invat odata cu el. Dupa cate vezi, nimeni nu stapaneste gramatica la perfectie, cel putin in mediul online. Cu totii avem scapari si cu totii avem de invatat. Eu, una, fac asta in fiecare zi… 🙂
    Iti multumesc ca ai scris si te mai astept! 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

